15.05.2013, 17:43

Lojmanların satışı alkışlanmıştı

 

Recep Tayyip Erdoğan, Başbakan olduğunda özel konutta oturmayıp, Keçiören'de bir dairede oturmayı tercih etmişti. Bunu milletvekillerinin lojmanlarda oturmaması ve lojmanların satılması takip etti.

Her iki uygulama da, iktidara gelişinin ilk aylarında Ak Parti ve liderine olan sempatiyi artırmıştı.

Başbakanın fakir aile sofralarında, gecekondularda yaptığı iftarlar, ‘içimizden biri' kanaatlerini pekiştirmişti.

Seçim dönemlerinde aşağı yukarı her siyasetçinin yaptıklarını, iktidar koltuğuna oturduktan sonra devam ettirebilmek, geldiği yeri unutmamak önemliydi.

Yapmanın zor, yıkmanın kolay olduğunu hep biliriz. Şimdi ne oldu da Ak Parti yaptıklarını yıkacak bazı düzenlemeleri gündeme getiriyor ?

Milletvekilleri trafik kurallarına uymayacak mı ?

Geçen hafta Meclis'te temsil edilen dört siyasi partinim mutabık kaldığı, milletvekili haklarını düzenleyen bir yasa teklifi, Meclis Bütçe ve Plan Komisyonunda kabul edildi.

Bu mutabakat, yakın geçmişte “kıyak emeklilik yasası” olarak bilinen ve Anayasa Mahkemsince iptal edilen yasa gibi algılanarak “kendi menfaatleri söz konusu olunca nasıl da anlaşıyorlar” eleştirileriyle kamuoyunda tepkilere neden oldu.

Tepkiler teklifin tamamını eleştirmemizi gerektirmiyor elbette. Bu nedenle teklifin olumlu ve olumsuz gördüğüm yönlerini henüz teklif genel kurula gelmeden dile getirmek istiyorum.

Teklife göre, kuralları ihlal eden Milletvekillerine ceza kesilemeyecek olması en fazla tepki çekiyor. Hak, adalet ve hukuk önünde eşitlik ilkeleriyle bağdaşmayan bu düzenleme kamu vicdanında tasvip görmüyor. Kısa zaman önce Başbakan Erdoğan'ın ‘trafik kurallarının uygulanmasında kimseye ayrıcalık olmayacak' şeklindeki açıklamalarıyla da örtüşmüyor. Vatandaş haklı olarak ‘halkın can ve mal güvenliğini tehlikeye sokacak şekilde sarhoş bir milletvekili yoluna devam mı edecek'  diye soruyor. Sarhoş iki şoförden sade vatandaşı trafikten men ederken milletvekiline ‘buyur yoluna devam et' şeklindeki bir uygulama savunulamaz. Kanaatimizce asla böyle bir düzenlemeye gidilmemeli. Aksine özel kanunlarında ayrıcalığı bulunan kamu görevlileriyle ilgili düzenlemeler gözden geçirilmelidir.

Milletvekillerinin önceden plakasını verecekleri bir araçlarına ceza kesilemeyecek olması, itfaiye, ambulans gibi geçiş üstünlüğü hakkı verilmesi de şaşılacak bir teklif. Yasalaşırsa, araçların nasıl istismar edileceğini kestirmek zor olmasa gerek.

Teklif, görevde olan ve olmayan milletvekilleri ile bunların eşleri, anne ve babaları, bakmakla yükümlü oldukları aile fertlerinin bütün tedavilerinin Meclis tarafından karşılanmasını öngörüyor. Zaten tedavi masrafları karşılanıyorken bu değişiklik niye diye bakıyoruz. Burada yoruma açık bütün tedavileri kavramı dikkat çekiyor. Bununla artı ne sağlanacak ? Keyfi estetik ameliyatları dahil tedavi amaçlı seyahatlerine kadar sınırsız bir uygulamanın devlet bütçesinden karşılanması mı düşünülüyor ? Devlet bütçesinden milletvekillerine böyle bir ayrıcalık tanınmalı mı? Vicdanlar kabul etmeyip sorgulanıyorsa bir daha düşünmek ve hatadan dönmek gerekir.

Diplomatik pasaport görevdeki milletvekilin hakkı olmalıdır. Ama eski milletvekillerine ve aile efradına ömür boyu bu hakkın verilmesi görev gerekleri ile nasıl bağdaştırılacaktır? Bu sorunun da tatmin edici cevabı yoktur.

Bir taraftan milletvekili lojmanlarında olduğu gibi diğer kamu lojmanlarının, özellikle sosyal tesis, dinlenme tesislerinin satılması ve bu ayrıcalıkların kaldırılması gündemde iken milletvekillerine kamuya ait sosyal tesislerden, o tesislerin en üst düzey yöneticisinin imkanları dikkate alınarak yararlanma hakkı sağlanmasının da makul, mantıklı ve hukuki bir gerekçesi yoktur.

Seçilmişlerin itibarı korunmalı

Milletvekillerinin protokoldeki yerlerinin yükseltilmesi ve hukuk devleti ve demokrasi açısından son derece önemli, olumlu bir tekliftir. Bununla yetinilmemeli, bu vesile ile askeri vesayet kalıntısı protokol uygulamaları gözden geçirilmeli, illerde yasama, yürütme ve yargı erklerinin temsilcileri protokolde ön sırada olmalı, üçlü selamlamalardaki askeri görüntü de sonlandırılmalıdır.

Milletvekillerinin görevleri süresince makul bir maaş almaları, görevleri gereği yaptıkları harcamaların Meclis bütçesinden karşılanması doğaldır. Bir çok bürokratik makamda temsil- tören giderleri adıyla takdiri ilgili bürokrata bırakılmış kamu harcamaları varken, milletvekillerinin benzer haklardan yoksun bırakılmasının gerekçesi yoktur. Milletvekillerinden herkese karşı başı dik ve özgürce hareket etmesini beklerken, başkalarına muhtaç duruma düşürecek bir maaş ve ödenekle yetinmesi istenilemez. Milletvekilliği parası için yapılacak bir görev değildir elbette, ama paraya muhtaç olarak yapılacak bir görev de değildir. Adalet ve hakkaniyet  ölçülerine göre vicdanları rahatsız etmeyecek bir düzenlemeye kimse karşı çıkmamalıdır.

Kamuoyundan gelen tepkiler üzerine, CHP, MHP ve BDP'nin yasa teklifinden imzalarını çekmeleri de ilginç. Önce neden imzaladınız, şimdi niçin imzanızı çekiyorsunuz ? Doğru bulduğunuz yanlarını desteklemek, yanlış gördüklerinizden desteğinizi çekmek gibi makul bir tavır sergileyemez misiniz soruları cevapsız.  

Teklif böylece yasalaşırsa, saydığımız olumsuzlukların sorumluluğu Ak Parti'de kalacak. Ak Parti, seçilmişlerin itibarını koruyacak kısmına evet demeli ama, hukuk devleti, eşitlik ve hakkaniyet, ilkeleriyle bağdaşmayan bölümlerini tekliften çıkarmalıdır. Aksi hal ve tutum, yasal teminat sağlamak isterken hem seçilmişleri hem de kendisini itibarsızlaştıracaktır.

Yorumlar (0)
15
açık
Günün Anketi Tümü
En Çok Sevdiğiniz Renk Hangisi?
Namaz Vakti 05 Mayıs 2024
İmsak 04:09
Güneş 05:50
Öğle 13:06
İkindi 16:58
Akşam 20:12
Yatsı 21:46
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 34 93
2. Fenerbahçe 34 89
3. Trabzonspor 35 58
4. Başakşehir 35 55
5. Beşiktaş 35 54
6. Alanyaspor 35 49
7. Kasımpasa 35 49
8. Rizespor 35 49
9. Sivasspor 34 48
10. Antalyaspor 34 45
11. A.Demirspor 35 44
12. Samsunspor 35 42
13. Kayserispor 35 41
14. Ankaragücü 35 39
15. Karagümrük 35 37
16. Konyaspor 34 36
17. Gaziantep FK 34 34
18. Hatayspor 34 33
19. Pendikspor 34 30
20. İstanbulspor 35 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 33 72
2. Göztepe 33 69
3. Sakaryaspor 33 58
4. Ahlatçı Çorum FK 33 56
5. Bodrumspor 33 56
6. Kocaelispor 33 55
7. Boluspor 33 50
8. Gençlerbirliği 33 48
9. Bandırmaspor 33 47
10. Erzurumspor 33 45
11. Keçiörengücü 33 42
12. Manisa FK 33 40
13. Ümraniye 33 38
14. Adanaspor 33 36
15. Şanlıurfaspor 33 35
16. Tuzlaspor 33 35
17. Altay 33 9
18. Giresunspor 33 8
Takımlar O P
1. Arsenal 36 83
2. M.City 35 82
3. Liverpool 35 75
4. Aston Villa 36 68
5. Tottenham 34 60
6. Newcastle 35 56
7. Chelsea 35 54
8. M. United 34 54
9. West Ham United 36 49
10. Bournemouth 36 48
11. Wolves 36 46
12. Brighton 35 45
13. Fulham 36 44
14. Crystal Palace 35 40
15. Everton 36 37
16. Brentford 36 36
17. Nottingham Forest 36 29
18. Luton Town 36 26
19. Burnley 36 24
20. Sheffield United 36 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 34 87
2. Girona 34 74
3. Barcelona 34 73
4. Atletico Madrid 34 67
5. Athletic Bilbao 34 61
6. Real Sociedad 34 54
7. Real Betis 34 52
8. Valencia 33 47
9. Villarreal 33 45
10. Getafe 34 43
11. Osasuna 34 39
12. Deportivo Alaves 33 38
13. Sevilla 33 38
14. Las Palmas 34 37
15. Rayo Vallecano 33 34
16. Mallorca 34 32
17. Celta Vigo 33 31
18. Cadiz 34 26
19. Granada 33 21
20. Almeria 33 14