15.05.2013, 11:20

Korkunun Kokusu Var

Terimiz bir iletişim aracı

Bu koku araştırması neyin nesi? Amaç ne? Nasıl bir hedefe ulaşmak için...
- Psikolojide araştırmalar, incelemeler genellikle tek kişi üzerinden yapılıyor. Ben mekanizmaların sosyal olarak nasıl işlediğini merak ediyorum. Evrimle sosyalleştik, benim çözmeye çalıştığım hangi mekanizmalarla gerçekleşti bu sosyalleşme. Uzun süre dil ve iletişim üzerine çalıştım. Siz elinizi uzatıp bardağınızı alırken, beyninizin motor sistemine emir gidiyor: “Kolunu uzat, bardağı al”. Ben sizin ne yaptığınızı gördüğüm an, benim beynimdeki merkez de aynı hareketi tekrarlıyor...
Gerçekten mi?
- Evet siz konuşurken ben aslında sizin ağzınızdan çıkan sözcükleri de tekrarlıyorum. Çünkü benim vücudum mimari olarak sizinkiyle aynı. Yaptığınız bütün hareketlerin aynısını yapıyorum.
Farkına varmadan mı?
- Evet, otomatik olarak. Tenis oynuyorsunuz diyelim, önce karşınızdaki insanın hareketi beyninizde canlanıyor sonra siz karşı hamleye geçiyorsunuz. Aslında bu araştırmayı yapma amacımız da, kokuyla ilgili, böyle bir ayna mekanizması var mı yok mu, onu anlamaya çalışmaktı...
Peki bunun için n’aptınız?
- 10 erkeğin, 20 Euro’ya terlerini satın aldık. Onlara kokacak hiçbir şey yedirmedik. Onlara korku için “The Shining” filmini, tiksinmeleri için “Jackass” adlı programı izlettirdik. Her iki durumdaki terlerini inceledik. Ve yüzlerinin ifadelerini tespit etmeye çalıştık.
Korktuğumuz zaman yüzümüzün ifadesinde ne değişiyor?
- Burun deliklerimiz açılıyor, ağzımız açılıyor, gözbebeklerimiz büyüyor. Hepimiz korkan birini gördüğümüz anda anlarız. Korkmak çok önemli. Hayatta kalabilmemiz için şart. Tehlikenin seviyesini korkarak kontrol edebiliyoruz. Aynı şeklide tiksinme de önemli. Bir şeyden tiksindiğiniz zaman, her şeyimizi kapatıyoruz. Ağzımızı, gözümüzü, dışarıdan bir şey gelmesin diye. Bu araştırmada, yüz kaslarını elektrodlarla ölçünce, korkarken de, tiksinirken de yüzümüzün aldığı şekillerin, herkeste aynı olduğunu gördük.
Nasıl oluyor?
- Oluyor işte. Dereceleri değişik ama hareketler aynı. Bu da yeni bir buluş.
Bu neyi gösteriyor?
- Terin, biokimyasının diğer insana bir bilgi taşıdığını, o kokuyu alan kişide de aynı etkiyi yarattığını.
Korku ve tiksinme bulaşıcı yani...
- Kesinlikle evet. Sosyal bir ortamda biri korkup terleyince, o terin kokusunu alan diğer herkes de, derecesi farklı olsa da korkmaya başlıyor. Tiksinme için de aynı şey geçerli. Bizler terimizle iletişim kuruyoruz. Oysa, bugüne kadar terin bir önemi yoktu, sadece görüntü, ses, dokunma vs. önemliydi. Yeni keşif, terin dolayısıyla kokunun da aynı şekilde bir iletişim aracı olduğu.

Koku, ilk hissimiz

Bu araştırma neye yol açtı?
- Mesela bazı markalar MR cihazlarına havalandırma sistemi koymaya başladılar. Bir sonraki, bir öncekinin terinin kokusunu alıp, korkmasın diye. Biz bu araştırmayla, ilk hissimizin, ilk iletişimimizin, kokuyla gerçekleştiğini keşfettik. Bebek annesinin memesini, sütün kokusuyla buluyor. O yeni doğmuş haliyle bile memeye doğru tırmanmaya başlıyor. Bu araştırma elde edilen bilgileri savaşlarda dahi kullanabilirsiniz, atacağınız korku-koku bombasıyla, insanların korkmasını sağlayabilirsiniz.

Biberiye kokusu zamanı duygusuyla oynuyor

Alışveriş merkezleri tüketimi arttıran kokular kullanıyor mudur?
- Olabilir. Ama bulmuşlarsa bile, kimseye söylemezler. Biz başka bir araştırma yaptık. Suyu nasıl daha az kullanabiliriz diye. Amacımız, banyoda kaldığınız 10 dakikayı, size 20 dakika gibi algılatıp, sudan tasarruf etmekti. Zaman duygunuzla oynamak...
Sonuç ne oldu?
- Önce kokusuz denedik, sonra nane ve biberiyeyle. Ve fark ettik ki, biberiye kokusu, insandan zamanın daha çabuk geçtiği duygusunu uyandırıyor. Bunun mantıkla alakası yok, böyle. Adam başına birkaç dakika su tasarrufu olsa, milyonlarca insanda muazzam bir fark yaratır.

Mutluluğun kokusu var mı?

Mutluluğun, tutkunun ya da şehvetin kokusu var mı?
- Henüz bilmiyoruz. Araştırmalar sürüyor. Bildiğimiz şu: Daha çok negatif duygular bilgi taşıyor. Çünkü negatif şeyler tehlikeli. Mutlulukta, kendimizi korumayı gerektirecek bir durum yok. Ama negatif şeylerde var. Bütün dillerde, pozitif kelimeler o dilin sadece yüzde 33’ünü, negatif kelimeler ise yüzde 67’sini oluşturuyor. Pozitif şeylerle karşılaştığımızda, detaylı değil, genel şeyler düşünüyoruz. Oysa negatif şeylerle karşılaştığımızda daha analitik düşünmeye başlıyoruz. Üstelik hava bulutluyken, kapalıyken de aynı şey geçerli. O yüzden de Kuzey ülkelerinin insanları daha bireysel, daha analitik, güneylilerse daha sosyal, genel ve daha mutlu.

Yorumlar (0)
15
açık
Günün Anketi Tümü
En Çok Sevdiğiniz Renk Hangisi?
Namaz Vakti 29 Nisan 2024
İmsak 04:20
Güneş 05:58
Öğle 13:06
İkindi 16:56
Akşam 20:05
Yatsı 21:37
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 34 93
2. Fenerbahçe 34 89
3. Trabzonspor 34 58
4. Başakşehir 34 52
5. Beşiktaş 34 51
6. Kasımpasa 34 49
7. Rizespor 34 49
8. Alanyaspor 34 48
9. Sivasspor 34 48
10. Antalyaspor 33 45
11. A.Demirspor 34 41
12. Kayserispor 34 40
13. Samsunspor 34 39
14. Ankaragücü 34 38
15. Konyaspor 34 36
16. Gaziantep FK 34 34
17. Hatayspor 34 33
18. Karagümrük 33 33
19. Pendikspor 34 30
20. İstanbulspor 34 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 32 72
2. Göztepe 32 66
3. Sakaryaspor 32 57
4. Kocaelispor 32 55
5. Ahlatçı Çorum FK 32 55
6. Bodrumspor 32 53
7. Boluspor 32 50
8. Bandırmaspor 32 47
9. Gençlerbirliği 32 47
10. Erzurumspor 32 44
11. Keçiörengücü 32 39
12. Manisa FK 32 37
13. Ümraniye 32 37
14. Şanlıurfaspor 32 34
15. Tuzlaspor 32 34
16. Adanaspor 32 33
17. Altay 32 15
18. Giresunspor 32 7
Takımlar O P
1. Arsenal 35 80
2. M.City 34 79
3. Liverpool 35 75
4. Aston Villa 35 67
5. Tottenham 33 60
6. M. United 34 54
7. Newcastle 34 53
8. West Ham United 35 49
9. Chelsea 33 48
10. Bournemouth 35 48
11. Wolves 35 46
12. Brighton 34 44
13. Fulham 35 43
14. Crystal Palace 35 40
15. Everton 35 36
16. Brentford 35 35
17. Nottingham Forest 35 26
18. Luton Town 35 25
19. Burnley 35 24
20. Sheffield United 35 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 33 84
2. Girona 33 71
3. Barcelona 32 70
4. Atletico Madrid 33 64
5. Athletic Bilbao 33 58
6. Real Sociedad 33 51
7. Real Betis 33 49
8. Valencia 32 47
9. Villarreal 33 45
10. Getafe 33 43
11. Osasuna 33 39
12. Deportivo Alaves 33 38
13. Sevilla 33 38
14. Las Palmas 33 37
15. Rayo Vallecano 33 34
16. Mallorca 33 32
17. Celta Vigo 33 31
18. Cadiz 33 26
19. Granada 33 21
20. Almeria 33 14