15.05.2013, 17:43

Lojmanların satışı alkışlanmıştı

 

Recep Tayyip Erdoğan, Başbakan olduğunda özel konutta oturmayıp, Keçiören'de bir dairede oturmayı tercih etmişti. Bunu milletvekillerinin lojmanlarda oturmaması ve lojmanların satılması takip etti.

Her iki uygulama da, iktidara gelişinin ilk aylarında Ak Parti ve liderine olan sempatiyi artırmıştı.

Başbakanın fakir aile sofralarında, gecekondularda yaptığı iftarlar, ‘içimizden biri' kanaatlerini pekiştirmişti.

Seçim dönemlerinde aşağı yukarı her siyasetçinin yaptıklarını, iktidar koltuğuna oturduktan sonra devam ettirebilmek, geldiği yeri unutmamak önemliydi.

Yapmanın zor, yıkmanın kolay olduğunu hep biliriz. Şimdi ne oldu da Ak Parti yaptıklarını yıkacak bazı düzenlemeleri gündeme getiriyor ?

Milletvekilleri trafik kurallarına uymayacak mı ?

Geçen hafta Meclis'te temsil edilen dört siyasi partinim mutabık kaldığı, milletvekili haklarını düzenleyen bir yasa teklifi, Meclis Bütçe ve Plan Komisyonunda kabul edildi.

Bu mutabakat, yakın geçmişte “kıyak emeklilik yasası” olarak bilinen ve Anayasa Mahkemsince iptal edilen yasa gibi algılanarak “kendi menfaatleri söz konusu olunca nasıl da anlaşıyorlar” eleştirileriyle kamuoyunda tepkilere neden oldu.

Tepkiler teklifin tamamını eleştirmemizi gerektirmiyor elbette. Bu nedenle teklifin olumlu ve olumsuz gördüğüm yönlerini henüz teklif genel kurula gelmeden dile getirmek istiyorum.

Teklife göre, kuralları ihlal eden Milletvekillerine ceza kesilemeyecek olması en fazla tepki çekiyor. Hak, adalet ve hukuk önünde eşitlik ilkeleriyle bağdaşmayan bu düzenleme kamu vicdanında tasvip görmüyor. Kısa zaman önce Başbakan Erdoğan'ın ‘trafik kurallarının uygulanmasında kimseye ayrıcalık olmayacak' şeklindeki açıklamalarıyla da örtüşmüyor. Vatandaş haklı olarak ‘halkın can ve mal güvenliğini tehlikeye sokacak şekilde sarhoş bir milletvekili yoluna devam mı edecek'  diye soruyor. Sarhoş iki şoförden sade vatandaşı trafikten men ederken milletvekiline ‘buyur yoluna devam et' şeklindeki bir uygulama savunulamaz. Kanaatimizce asla böyle bir düzenlemeye gidilmemeli. Aksine özel kanunlarında ayrıcalığı bulunan kamu görevlileriyle ilgili düzenlemeler gözden geçirilmelidir.

Milletvekillerinin önceden plakasını verecekleri bir araçlarına ceza kesilemeyecek olması, itfaiye, ambulans gibi geçiş üstünlüğü hakkı verilmesi de şaşılacak bir teklif. Yasalaşırsa, araçların nasıl istismar edileceğini kestirmek zor olmasa gerek.

Teklif, görevde olan ve olmayan milletvekilleri ile bunların eşleri, anne ve babaları, bakmakla yükümlü oldukları aile fertlerinin bütün tedavilerinin Meclis tarafından karşılanmasını öngörüyor. Zaten tedavi masrafları karşılanıyorken bu değişiklik niye diye bakıyoruz. Burada yoruma açık bütün tedavileri kavramı dikkat çekiyor. Bununla artı ne sağlanacak ? Keyfi estetik ameliyatları dahil tedavi amaçlı seyahatlerine kadar sınırsız bir uygulamanın devlet bütçesinden karşılanması mı düşünülüyor ? Devlet bütçesinden milletvekillerine böyle bir ayrıcalık tanınmalı mı? Vicdanlar kabul etmeyip sorgulanıyorsa bir daha düşünmek ve hatadan dönmek gerekir.

Diplomatik pasaport görevdeki milletvekilin hakkı olmalıdır. Ama eski milletvekillerine ve aile efradına ömür boyu bu hakkın verilmesi görev gerekleri ile nasıl bağdaştırılacaktır? Bu sorunun da tatmin edici cevabı yoktur.

Bir taraftan milletvekili lojmanlarında olduğu gibi diğer kamu lojmanlarının, özellikle sosyal tesis, dinlenme tesislerinin satılması ve bu ayrıcalıkların kaldırılması gündemde iken milletvekillerine kamuya ait sosyal tesislerden, o tesislerin en üst düzey yöneticisinin imkanları dikkate alınarak yararlanma hakkı sağlanmasının da makul, mantıklı ve hukuki bir gerekçesi yoktur.

Seçilmişlerin itibarı korunmalı

Milletvekillerinin protokoldeki yerlerinin yükseltilmesi ve hukuk devleti ve demokrasi açısından son derece önemli, olumlu bir tekliftir. Bununla yetinilmemeli, bu vesile ile askeri vesayet kalıntısı protokol uygulamaları gözden geçirilmeli, illerde yasama, yürütme ve yargı erklerinin temsilcileri protokolde ön sırada olmalı, üçlü selamlamalardaki askeri görüntü de sonlandırılmalıdır.

Milletvekillerinin görevleri süresince makul bir maaş almaları, görevleri gereği yaptıkları harcamaların Meclis bütçesinden karşılanması doğaldır. Bir çok bürokratik makamda temsil- tören giderleri adıyla takdiri ilgili bürokrata bırakılmış kamu harcamaları varken, milletvekillerinin benzer haklardan yoksun bırakılmasının gerekçesi yoktur. Milletvekillerinden herkese karşı başı dik ve özgürce hareket etmesini beklerken, başkalarına muhtaç duruma düşürecek bir maaş ve ödenekle yetinmesi istenilemez. Milletvekilliği parası için yapılacak bir görev değildir elbette, ama paraya muhtaç olarak yapılacak bir görev de değildir. Adalet ve hakkaniyet  ölçülerine göre vicdanları rahatsız etmeyecek bir düzenlemeye kimse karşı çıkmamalıdır.

Kamuoyundan gelen tepkiler üzerine, CHP, MHP ve BDP'nin yasa teklifinden imzalarını çekmeleri de ilginç. Önce neden imzaladınız, şimdi niçin imzanızı çekiyorsunuz ? Doğru bulduğunuz yanlarını desteklemek, yanlış gördüklerinizden desteğinizi çekmek gibi makul bir tavır sergileyemez misiniz soruları cevapsız.  

Teklif böylece yasalaşırsa, saydığımız olumsuzlukların sorumluluğu Ak Parti'de kalacak. Ak Parti, seçilmişlerin itibarını koruyacak kısmına evet demeli ama, hukuk devleti, eşitlik ve hakkaniyet, ilkeleriyle bağdaşmayan bölümlerini tekliften çıkarmalıdır. Aksi hal ve tutum, yasal teminat sağlamak isterken hem seçilmişleri hem de kendisini itibarsızlaştıracaktır.

Yorumlar (0)
15
açık
Günün Anketi Tümü
En Çok Sevdiğiniz Renk Hangisi?
Namaz Vakti 18 Mayıs 2024
İmsak 03:48
Güneş 05:36
Öğle 13:06
İkindi 17:02
Akşam 20:25
Yatsı 22:05
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 36 99
2. Fenerbahçe 36 93
3. Trabzonspor 37 64
4. Başakşehir 37 58
5. Beşiktaş 37 56
6. Kasımpasa 37 53
7. Alanyaspor 37 51
8. Sivasspor 37 51
9. Rizespor 37 50
10. Antalyaspor 37 48
11. A.Demirspor 37 44
12. Samsunspor 37 43
13. Kayserispor 37 42
14. Konyaspor 37 41
15. Gaziantep FK 37 41
16. Ankaragücü 37 40
17. Hatayspor 37 38
18. Karagümrük 37 37
19. Pendikspor 37 37
20. İstanbulspor 37 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 34 75
2. Göztepe 34 70
3. Sakaryaspor 34 60
4. Bodrumspor 34 57
5. Ahlatçı Çorum FK 34 56
6. Kocaelispor 34 55
7. Boluspor 34 53
8. Gençlerbirliği 34 51
9. Bandırmaspor 34 50
10. Erzurumspor 34 44
11. Ümraniye 34 43
12. Manisa FK 34 40
13. Keçiörengücü 34 40
14. Adanaspor 34 39
15. Şanlıurfaspor 34 38
16. Tuzlaspor 34 38
17. Altay 34 10
18. Giresunspor 34 7
Takımlar O P
1. M.City 37 88
2. Arsenal 37 86
3. Liverpool 37 79
4. Aston Villa 37 68
5. Tottenham 37 63
6. Chelsea 37 60
7. Newcastle 37 57
8. M. United 37 57
9. West Ham United 37 52
10. Brighton 37 48
11. Bournemouth 37 48
12. Crystal Palace 37 46
13. Wolves 37 46
14. Fulham 37 44
15. Everton 37 40
16. Brentford 37 39
17. Nottingham Forest 37 29
18. Luton Town 37 26
19. Burnley 37 24
20. Sheffield United 37 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 36 93
2. Barcelona 36 79
3. Girona 36 75
4. Atletico Madrid 36 73
5. Athletic Bilbao 36 62
6. Real Sociedad 36 57
7. Real Betis 36 56
8. Villarreal 36 51
9. Valencia 36 48
10. Deportivo Alaves 37 45
11. Getafe 37 43
12. Sevilla 36 41
13. Osasuna 36 41
14. Las Palmas 36 38
15. Rayo Vallecano 36 38
16. Celta Vigo 36 37
17. Mallorca 36 36
18. Cadiz 36 32
19. Granada 36 21
20. Almeria 36 17